Розробки уроків з математики

                             Загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів №3
                                              Методичний кабінет












Множення.
Компоненти множення.






                                                Урок математики
                                                                                          у 5-А класі ЗОШ №3
                                                                                          Вчитель: Волошина К.М.











                                                м. Марганець
                                                       2010 р.
Тема:       Множення. Компоненти множення.
Мета:       Означення множення, компонентів множення; формування   
                  навичок виконання дії множення. Означення властивостей нуля й
одиниці під час множення.
                                                       План уроку
         І. Організаційна хвилина
 ІІ. Мотивація навчання
ІІІ. Актуалізація знань
ІV. Вивчення нового матеріалу
 V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
                                                        Хід уроку
  І. Організаційна хвилина
 ІІ. Мотивація навчання
Перед початком вивчення нового матеріалу учителю доцільно розповісти        
про історію виникнення дії множення.
Слова вчителя:
      За всю історію людства було придумано багато способів множення. Уже в      кінці ХV - на початку ХVІ століття італійський математик Лука Пачіолі у своєму трактаті про арифметику наводив вісім способів множення.
     Знак множення «х» як символ дії множення зустрічається в друкованих працях з ХVІІ століття , проте його використовували і раніше.
     Вперше знак множення «х» застосував англійський математик Вільям Оутред (1575-1660) у 1631 році, а пізніше, у 1698 році, видатний німецький математик Готфрід Лейбніц (1646-1716) ввів знак множення «·». У ХVІІ столітті саме цей знак став загально прийнятим для позначення дії множення. До речі, Г. Лейбніцем був запропонований і знак «:» як символ ділення.
У школі дію множення починають вивчати на І ступені. Тому для вивчення нового матеріалу згадаємо те, що вивчали раніше.

ІІІ. Актуалізація знань
      Учитель проводить бліцопитування, в результаті якого отримує інформацію про стан засвоєння відповідної теми на І ступені навчання.                                                                            
     Бліцопитування
     Спосіб опитування
1.  Для проведення бліцопитування учитель має підготувати в кількості, яка
     дорівнює числу учнів у класі, аркуші з питаннями і пропусками для
     внесення відповідей (зразок наведено нижче).
2.  Після того як відповіді будуть надані, проводиться взаємоперевірка, в ході
     якої самі учні коментують розв’язки та відповідають на запитання
     однокласників.  
3.  Підсумок уроку учитель підводить одразу.
 Питання для бліцопитування
 Прізвище  _______________   Ім’я ________________  Клас______ 
1.  Чи правильно, що 2 + 2 + 2 = 2∙3 ? _________   
2.  Чи правильно, що 4 + 4 = 2∙3 ? _________  
3.  Чи правильно, що a  + a + a + a + a = a∙5 ? _________  
4.  Результат множення називається  ________________
5.  Числа, які перемножуються, називаються ________________
6.  Якщо один із множників збільшити в 3 рази, а другий залишити без змін, то добуток  ________________  в  ____  рази
7.  Якщо кожен із множників зменшити в п’ять разів, то добуток ____________     в ____   разів
8.  Якщо один із множників збільшити  у 2 рази, а другий залишити без змін, то добуток ________________  в  ____  рази
9.  Запишіть у вигляді добутку:
1)  42 + 42 + 42 + 42 + 42 + 42 + 42 = _________________________________________
2)  31 + 31 = _________________________________________________________________
3)  207 + 207 + 207 = ________________________________________________________
4)  13 + 13 + 13 + 13 + 13 + 13 + 13 + 13 + 13 = _______________________________
5)  х + х + х + х + х = ________________________________________________________
10. Запишіть у вигляді сум:
1)  14 ∙ 5 = ___________________________________________________________________
2)  314 ∙ 2 = _________________________________________________________________
3)  с ∙ 7 = ____________________________________________________________________
11. Знайдіть помилки та виправте їх , записавши рівності правильно:
1)   6 = 2 ∙ 2 ∙ 2 _______________________________________________________________
2)  4 ∙ 4 ∙ 4 = 64 ______________________________________________________________
3)  6 ∙ 6 = 12 _________________________________________________________________
4)  15 = 5 ∙ 5 ∙ 5 ______________________________________________________________
5)  27 = 3 ∙ 3 ∙ 3 ______________________________________________________________
6)  7 ∙ 7 = 49 _________________________________________________________________
12. Складіть вираз для розв’язування задачі.
У двох кошиках лежать яблука, причому в одному з них у 2 рази більше яблук, ніж у другому. Скільки яблук в обох кошиках, якщо в меншому лежить 10 яблук? __________________________________________________________

ІV. Вивчення нового матеріалу
      Робота з матеріалом підручника
  Учитель пропонує учням прочитати матеріал підручника [3] п. 16,  
 після чого пояснює учням властивості одиниці та нуля при множенні
 та просить учнів записати правила за допомогою букв:
а · b = а + а + а + … + а
b разів
                        а · 1 = а              0 · b = 0 + 0 + 0 + + 0   
                                                                 b разів
       Виконання вправ   
1.    Учитель пропонує письмово розв’язати задачі, склавши відповідні вирази (текст задач учитель готує заздалегідь у вигляді плакатів чи пише його на дошці до початку уроку).
а) У пошуках Царівни Жабки Іван Царевич обстежив 4 болота. На кожному болоті було по 357 купин, а на кожній купині по 9 жабок. Скільки жабок перецілував Іван Царевич у пошуках своєї нареченої?
б)  Коли Коля прийшов на день народження до свого товариша Толика, він разом з подарунком важив 26 кг 110 г. На дні народження Коля з’їв  40 цукерок по 10 г кожна, 10 яблук по 100 г, 12 бутербродів по 110 г, 1 торт масою 2 кг 500 г у цілому. Скільки важив Коля, коли виходив з дня народження Толика, якщо відомо, що свій подарунок він забрав з собою?
в) Із тераріуму втекли 3 гадюки, 5 кобр, 10 гюрз. Довжина кожної гадюки 1 м, кожної кобри - 1 м 30 см, а гюрзи - 1 м 15 см. Скільки метрів отруйних змій втекло з тераріуму?  
2. Якщо не бракує часу, учитель може запропонувати учням гру «Математичне лото» (Дивись додаток).
V. Підсумок уроку
     Фронтальне опитування
1. Подайте числа 8, 12, 15, 32 у вигляді суми  однакових доданків.
2. Подайте у вигляді добутку:
а) 29 + 29 + 29 + 29 + 29;
б) р + р + р + р + р + р .
3. Подайте у вигляді суми:
а) 45 ∙ 3; б) х ∙ 4; в) 1 ∙ 3; г) 0 ∙ 11.
4. При яких значеннях змінної є правильними рівності?
а) х ∙ 5 = 5                                              г) х ∙ 1 = х
б) х ∙ 7 = 0                                              д) х ∙ х = х
в) х ∙ 1 = 1                                              е) х + х = х ∙ х
VI. Домашнє завдання
№ 398, 400, 402.



Комментариев нет:

Отправить комментарий